Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.05.2009 12:41 - Няколко цитата и бележки върху „Критика на чистия разум”
Автор: baruh Категория: Други   
Прочетен: 1637 Коментари: 4 Гласове:
0



  1)Върху каузалността:”Аз не бих могъл да кажа:действието е свързано с причината в обекта(т.е. необходимо),а:аз съм само така устроен,че не мога да мисля тази представа свързана другояче освен така...” Тоест каузалността,подредеността едно след друго,причина-следствие,е само начина,по който ние възприемаме,а не абсолютна обективна характеристика на света. ”Аз съзнавам значи само,че въображението ми поставя едно състояние преди,другото-след това,а не че в обекта едното състояние предхожда другото;или,с други думи,чрез простото възприятие остава неопределено обективното отношение на явленията,които следват едно подир друго.”   2)Разликата между аналитични и синтетични съждения:”В аналитичното съждение оставам при даденото понятие,за да установя нещо за него.” ”Обаче в синтетичните съждения трябва да изляза извън даденото понятие,за да разгледам в отношение с него нещо съвършено различно от това,което се е мислело в него,което отношение поради това никога не е нито отношение на тъждество,нито на противоречие,и в този случай в съждението само по себе си не може да се познае нито истината,нито грешката.”   3)Единственото възможно опровержение на проблематическият идеализъм на Декарт:”Доказателството значи трябва да установи,че по отношение на външните неща имаме също и опит,а не само въображение;което сигурно не ще може да стане другояче освен като се докаже,че дори вътрешният ни опит,несъмнен според Декарт,е възможен само при предпоставката на външен опит.”   4)Какво разбира Кант под феномени и ноумени: -Феномени-„сетивни същности” Тоест феномен е това,което познаваме от света и което можем да си представим нагледно. -Ноумени-„разсъдъчни същности” Същите неща,които възприемаме такива,каквито ни се явяват(като феномени),но „разбирани според това им последно естество(разсъдъчно),въпреки че в него не може да си ги представяме нагледно.”При „възприемането” на ноумените,разсъдъка не може да използва категориите си. Тоест Кант използва терминът ноумен,за да покаже,че обективната валидност на сетивното познание е ограничена,а областта на ноумените смята за празна за нас-задаваща граници на познанието ни,но не даваща нови познания.   5)За истината и илюзията:”Истина или илюзия не са в предмета,доколкото той се представя нагледно,а в съждението върху него,доколкото той се мисли.Може значи да се каже наистина правилно,че сетивата не грешат,но не затова,защото винаги съдят правилно,а защото съвсем не съдят.” ”Грешката се причинява само чрез незабелязаното влияние на сетивността върху разсъдъка,чрез което става,че субективните основания на съждението се сливат с обективните и ги отклоняват от тяхното назначение...”   6)За свободата и явленията:”Защото,ако явленията са неща сами по себе си,тогава свободата не може да се спаси.В такъв случай природата е завършената и сама по себе си достатъчно определяща причина на всяко събитие,и условието на това винаги се съдържа само в редицата на явленията,които заедно с действието си са необходими въз основа на природния закон.Ако,напротив,явленията не важат за нищо повече от това,което са в действителност,т.е. не важат като неща сами по себе си,а само като представи,които са свързани според емпирични закони,тогава трябва самите те да имат още и основания,които не са явления.” Дали пък хитрият Кант не жертва истината,за да спаси привидно свободата?   7)Какво е целта на метафизиката:”Метафизиката има за истинска цел на изследванията си само три идеи:бог,свободата и безсмъртие,така че второто понятие,свързано с първото,трябва да изведе до третото като до необходимо заключение.” Когато първата и третата идея са отдавна отречени,не е ли време да се замислим за валидността на втората,вместо сляпо да вярваме,че това е единственото нещо заради което сме и чрез което сме?   8)С какво се занимава чистият разум:”Чистия разум в действителност не се занимава с нищо друго освен със самия себе си и не може да има никакво друго занимание,защото не му се дават предметите за единството на опитното понятие,а познанието на разсъдъка за единството на понятието на разума,т.е. на свързването в един принцип.”



Гласувай:
0
0



1. virginblack - mnogo mi be6e trudno da go
29.05.2009 23:13
razbera. sigurno 6toto sym malko otveqna dnes :)
цитирай
2. baruh - Поздрави
30.05.2009 00:01
Този сбор от цитати е продукт на стари занимания(в скучния Кипър какво да правиш, ако не това :))) , качих го заради един приятел, който се интересуваше.
цитирай
3. virginblack - ima mnogo
03.06.2009 16:42
za pravene. az po4nah da gi morq :)
цитирай
4. baruh - Поздрави
04.06.2009 20:10
Благородно занимание :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: baruh
Категория: Други
Прочетен: 103545
Постинги: 53
Коментари: 225
Гласове: 1424
Архив
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031